Projekt Inter Bike III je dal nov zagon kolesarskemu turizmu

Ajdovščina, 16. septembra 2025 – Partnerji slovensko-italijanskega projekta Inter Bike III s področja kolesarskega turizma, Programa Interreg VI-A Italija-Slovenija 2021-2027, so danes v Ajdovščini pripravili zaključno konferenco. V okviru projekta je bil razvit nov čezmejni kolesarski turistični produkt Alpsko-mediteranska kolesarska pot, vzpostavljeni sta bili poskusni poletni avtobusni liniji za prevoz koles med Ajdovščino in Čedadom ter Vipavsko dolino in Predmejo, izdelana je bila električna ladja na sončno energijo za prevoz potnikov in koles, ki vozi po Laguni Caorle in reki Lemene, pripravljena je bila študija o javnem potniškem prometu za Obalno-Kraško regijo.

Inter Bike III je tretji projekt iz serije istoimenskih projektov, ki so se začeli leta 2011. Pri prvem projektu je sodelovalo kar 23 partnerjev, ki so želeli povezati obmejno slovensko-italijansko območje s kolesarsko povezavo, urediti na njej kolesarsko infrastrukturo ter poskusno vpeljati intermodalne storitve prevoza koles. Nastala je 1.000-kilometrska čezmejna kolesarska povezava poimenovana Adriabike od Kranjske Gore do Ravenne. Projektni partnerji so ob njej v štirih letih zgradili 25 km novih kolesarskih poti in obnovili 100 km obstoječih poti, na delih trase se je postavilo signalizacijo ter uredilo ostalo kolesarsko infrastrukturo. V letu 2014 so bile poskusno vzpostavljene sezonske avtobusne linije za prevoz koles v Furlaniji-Julijski krajini med Trstom, Vidmom, Gradežem in Kraškim robom. Te linije še vedno delujejo, nadgrajene pa so bile tudi z morskimi linijami za prevoz koles. V okviru izobraževanj za turistične ponudnike je bilo v Vzhodnem Venetu oblikovano še danes uspešno združenje ponudnikov nastanitev za kolesarje Adriabikes Hotel.

Drugi projekt, Inter Bike II, je bil prednostno namenjen nadaljnjemu uvajanju prevoznih storitev za kolesarske turiste. Med letoma 2018 in 2019 je bila poskusno vpeljana čezmejna poletna avtobusna linija za prevoz koles med Koprom, Trstom, Tržičem, Gradežem in Krminom. Na italijanski strani so naročili izdelavo manjše ladje, ki je skrajšala pot kolesarjem čez kanale v Laguni Caorle. Začela je voziti na relaciji Bibione-Vallevecchia. Linija deluje še danes, financira pa jo Občina San Michele al Tagliamento. Poskusno so uvedli tudi vožnje po reki Lemene. Edina fizična investicija je bila izgradnja odseka kolesarske steze v Mestni občini Koper. Partnerstvo je želelo okrepiti promocijo obmejnega območja kot enotne kolesarske turistične destinacije z vzpostavitvijo spletne strani www.bike-alpeadria.eu, na kateri so predstavljene najpomembnejše čezmejne in lokalne kolesarske poti. Platformo so v okviru tretjega projekta posodobili in nanjo dodali tudi Alpsko-mediteransko kolesarsko pot, ki je bila vzpostavljena v Inter Bikeu III.

Tretji projekt se je namreč bolj usmeril v zaledna območja Severnega Jadrana, na katera je prenesel dobre prakse prejšnjih dveh projektov. Novi partnerski območji Brkine ter dolini rek Ter in Nadiža je povezal v nov kolesarski turistični produkt – Alpsko-mediteransko kolesarsko pot. Projektni partnerki Občina Ilirska Bistrica ter Lokalna akcijska skupina dolin Ter in Nadiža sta določili traso poti, ki se navezuje na kolesarsko pot Alpe-Adria ter povezuje tri države Italijo, Slovenijo in Hrvaško.

Izhodišče 300-kilometrske Alpsko-jadranske kolesarske poti je v Pušji vasi. Preko Čedada se nadaljuje v Slovenijo po dolini Soče, čez Kras in Brkine ter se zaključi na Hrvaškem, v Opatiji. Potek trase Alpsko-mediteranske kolesarske poti si je mogoče prenesti s spletne strani https://bikeroute.si/, na prenovljenem portalu https://www.bike-alpeadria.eu/. Za promocijo poti skrbi Občina Ilirska Bistrica. Nov turistični produkt sta poleti dopolnili poskusni avtobusni liniji namenjeni kolesarjem med Ajdovščino in Čedadom ter Vipavsko dolino in Predmejo.

Pri projektu je tokrat prvič sodelovalo tudi zasebno podjetje iz Caorl, ki je naročilo izdelavo še druge ladje za prevoz potnikov in koles po Laguni Caorle pa tudi po reki Lemene proti notranjosti do Concordie Sagittarie. Gre za prvo električno ladjo na sončno energijo na tem območju. Ladja pristaja v Občini Concordia Sagittaria ob mostovžu, katerega postavitev je bila prav tako sofinancirana v okviru projekta.

Tudi pri Inter Bikeu III je bila posebna pozornost namenjena izobraževanju turističnih ponudnikov. V Terski in Nadiški dolini so na srečanjih s tamkajšnjimi turističnimi deležniki oblikovali strukturiran turistični produkt, prilagojen potrebam lokalnega okolja, ki promovira lokalne posebnosti in omogoča skupno upravljanje turističnega območja.

V ilirskobistriški občini so postavili tri nove polnilne postaje za električna kolesa, v Portogruaru izposojevalnico koles, v turističnih informacijskih centrih v središču Ilirske Bistrice ter v Špetru ob Nadiži pa so obiskovalcem na voljo tudi nova električna kolesa za izposojo.

V Obalno-Kraški regiji je bila izdelana regijska študija javnega avtobusnega in železniškega potniškega prometa, ki na podlagi analize avtobusnih linij in vlakov ponuja priporočila za izboljšave. Ključne ugotovitve so pokazale premajhno število tako avtobusnih kot železniških linij, nepovezanost mestnih središč z zaledjem, pomanjkanje digitalnih rešitev in neobstoj integralnih vozovnic, potrebe po avtobusih, namenjenim tudi gibalno oviranim osebam ter po priključkih za prevoz koles. S priporočili za izboljšave se bo seznanilo lokalne oblasti in državo.

V novih partnerskih območjih so z rezultati projekta zelo zadovoljni. V Ilirski Bistrici poudarjajo, da bo enoten turistični produkt pripomogel k usklajenemu razvoju Alpsko-mediteranske kolesarske poti, ki jo je doslej vsaka država razvijala ločeno. V Lokalni akcijski skupini dolin Ter in Nadiža pa poudarjajo, da predstavlja kolesarski turizem pomemben gospodarski, kulturni in družbeni razvojni preboj. Izkušnje, ki so jih pridobili pri projektu predstavljajo trdne temelje, na katerih bodo gradili v prihodnje.